Jos yksityishenkilöllä lukee sosiaalisen median profiilissa yritys, jossa työskentelee, tulee sosiaalisen median käyttö olla mielestäni harkittua. Edustat aina yritystäsi, jopa omalla vapaa-ajallasi. Sosiaalisessa mediassa tulee aina muistaa se, kuinka se kaikki mitä julkaiset, jää sinne pysyvästi ja se voi kostautua myöhemmin.

Mielestäni sosiaalisen median käyttäjät ovat muuttuneet. Varmaan siksi, koska entistä enemmän somessa tulee näyttää itsestäsi vain parhaat puolet. Instagram-tililläsi voi olla vain täydellisiä kuvia, täydellisestä kuvakulmasta, täydellisestä elämästä. Kun itse aloitin aikanaan Facebookin käytön, jaoimme sinne ystävieni kanssa kaiken elämästämme. Hyvät ja huonot asiat. Nykyään huonoja ja tavallista arkea ei näytetä, vain juhlia, matkoja ja kuinka ihanaa on koko ajan. Eihän se ole oikeaa elämää. Myönnän, että syyllistyn tähän itsekin välillä.

Kuitenkin vaikka elämä somessa yritetään saada näyttämään täydelliseltä niin myös negatiivisten kommenttien jakaminen ja antaminen on entistä helpompaa. Ihmisiä on helppo haukkua ja omia mielipiteitä voi antaa anonyymina. Nettikiusaaminen on lisääntynyt hurjasti ja tätäkin voi tehdä täysin nimettömänä. Sanoisin, että elämä oli paljon ”vapaampaa”, jos pitäytyisi ulkona kaikista sovelluksista. Toisaalta tänä päivänä kaikki ovat somessa ja kaikki on somessa. Kaikki tehdään siellä ja kaikki informaatio löytyy sieltä. Fakta on se, että tämä päivänä täytyy olla mukana somemaailmassa haluaa sitä tai ei.

Yksityishenkilö voi vaikuttaa paljonkin yritysten maineeseen ja näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa. Monilla yrityksillä on esimerkiksi Instagram-tili ja siellä yksityishenkilöt voivat mainita yrityksiä omilla sivuillaan, jolloin yritykset saavat ilmaista mainontaa. Esimerkiksi sovellus TikTok on loistava tapa saada ilmaista mainontaa yritykselle, kun asiakkaat tai työntekijät tekevät hauskoja videoita esimerkiksi siitä kuinka hauskaa täällä on tehdä töitä tai miten ihanaa palvelua jokin yritys antaa.