Olen kokenut sosiaalisen median käyttäjä tietyissä sovelluksissa. Minun nuoruudessani maailmaan tuli Facebook, joka oli varmaankin ensimmäisiä sen tyyppisiä sosiaalisen median työvälineitä. Muistan, kuinka ihmeellinen se oli silloin ja kuinka ystävieni kanssa jaoimme sinne kaiken elämästämme. Siihen saattoi koukuttua tunneiksi ja en voinut kuvitellakaan mitä kaikkea oli tulossa Facebookin jälkeen. Nykyään Facebookin lisäksi minulle aktiiviseksi sovellukseksi on tullut Instagram. Facebook on nykyään vähän ”out” ja Instagramia käytetään enemmän nuorten keskuudessa. Instagramiin erityisesti nuoret ihmiset luovat itselleen sellaista käyttäjätiliä, joka luo kateellisia tunteita seuraajissa. He yrittävät luoda elämästään täydellistä ja yrittävät näyttää kuvissa mahdollisimman hyvältä. Itse yritän välttää tällaisia tilejä ja seuraankin vain tilejä, jotka näyttävät ihmisten oikeaa elämää.  Kuitenkin yritän rajoittaa näiden molempien käyttöä, sillä olen huomannut olevani koukussa molempiin.

Sovelluksia tulee koko ajan lisää ja minulla meni kauan ennen kuin ymmärsin esimerkiksi, että mikä on Snap Chat.  Sitä selitettiin minulle monta kertaa enkä vain ymmärtänyt sitä. Ajattelin, että mitä järkeä on lähetellä kuvia, jotka poistuvat hetken päästä, miksi et vain lähettelisi niitä kuvia watsapissa, joka on kaikilla. Toinen, mikä on minulle täysi mysteeri, on TikTok. Se on mobiilisovellus, joka on tarkoitettu lyhyiden videoiden jakamiseen. TikTokin on julkaissut ja sitä kehittää kiinalainen ByteDance. Tein käyttäjän tähän sovellukseen ja ensin, niin kuin mikä tahansa muut sovellus, se vaikutti todella sekavalta. Kuitenkin kun siihen käytti vähän aikaa ja tutki mitä kaikkea sovelluksesta löytyy, niin oli se melko helppokäyttöinen ja samalla erittäin koukuttava, joten päätin, että poistan käyttäjäni heti tämän kokeilun jälkeen, sillä en tarvitse lisää koukuttavia sovelluksia elämääni.

Opiskelen matkailua ja palveluliiketoimintaa ja mielestäni TikTok olisi loistava tapa markkinoida hauskasti omaa yritystä esimerkiksi rakentaa hyvää mainetta sallimalla työntekijöiden tehdä positiivisia videoita työpaikastaan.