Erilaiset matkailualan yritykset mainostavat itseään siellä missä kuluttajat tänä päivänä ovat. Nimittäin sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Instagramissa eri lentoyhtiöt mainostavat oman liiketoiminnan sijaan mahdollisuuksia ja saavutettavia unelmia, joita lentäminen mahdollistaa ihmisille. Kuvissa ja videoissa ne yrittävät luoda tulevalle asiakkaalle niitä tunteita, joita matkustaminen uuteen eksoottiseen matkakohteeseen luo. Instagramissa he mainostavat kohteiden lisäksi tietenkin lentokoneitaan ja palveluita koneissa ja yrittävät luoda matkustajalle kuvaa upeasta lentomatkasta.

Laivayhtiöt mainostavat itseään Instagramissa niin kohteillaan kuin laivoillaankin. Laivoja on vähän helpompi markkinoida kuin esimerkiksi lentokoneita. Lentokoneilla pääsee kyllä nopeasti paikasta toiseen, mutta laivoilla pystyy järjestämään tapahtumia, siellä voi viettää aikaa ravintoloissa ja shoppailemalla sekä yöpyä samalla kun matkustaa paikasta toiseen. Ja tätä he myös mainostavat. Instagram-sivuilta löytyy myös tarinoita työntekijöistä ja samalla löytyy myös tunteisiin vetoavia kuvia.

Samaa tekevät selvästi hotelliketjut, jotka mainostavat Instagramissa ei vain hotellejaan, vaan jakavat myös kuvia, jotka herättävät tunteita asiakkaissa. Ne jakavat myös erilaisia kuvitteellisia tarinoita asiakkaistaan hotelleissa ja yrittävät luoda asiakkaalleen ajatuksia, että ”Voisiko minullekin käydä noin?” Matkailualan yrityksillä on melko samanlainen tapa mainostaa yritystään Instagramissa, mutta se toimii. Nykyaika mahdollistaa sen.   

En löytänyt, että nämä matkailualan yritykset mainostaisivat itseään TikTokissa, mutta he saavat jatkuvasti ilmaista mainostusta siellä kun heidän asiakkaansa laittavat sinne videoita, missä mainitaan yrityksen nimi.